Friday, August 29, 2008

puasa..puasa..

tinggal esok lusa saje lg nk start puasa..tak tau ler camne posa kali ne..last year biase saje..rutin harian bangun pagi2 buta seawal 4.45am..tunggu bas nk gi keje ke city..menoreh kata org2 sini untuk 2jam 15minit..pastu pegi uni..lepas zohor keje lagi..menonyoh lagi 2jam..balik rumah dh nak masuk waktu berbuka...terhibur lihat keletah anak2 kecik ku muizz dan rania..biarpun kepenatan yg amat..antara beban belajar..beban keje..itulah lumrah stdnt di perantauan...tapi itu dulu....

kali ini aku tak pasti...yg penting skrg..beban belajar masih lagi keutamaan yg maha agung yg terpikul atas kudrat aku ne...keje..keje jugak..untuk top up mane duit nak shopping..nak jalan2...hehhehehe...kadang2 aku rase keje ne takde le membebankan sangat..cukup utk aku release kan tensyen setelah seharian menghadap buku2...jumpe supervisor kat uni...

kat sini jgn harap nk merasa le suasana ramadhan ker..pasar ramadhan jauh sekali..mujur kat sini ramai pakistan muslim..so senang ler nak dpt makanan halal ker..masjid pun banyak..ade tu asalnye gereja yg diubah suai jd masjid..

sesekali kalo aku rajin...aku jengah jugak warga melayu buat iftar kat Pakistan Muslim Centre..selalunye gotong royong ikut kariah..posa kali ne kariah kampung aku Firth Park akan bergabung dgn kariah Tinsley utk program gotong royong menyediakan juadah utuk iftar...itulah mase utk bertanya khabar sesame warga melayu...ukhuwahhh tu tetap ade kat sini..

puasa kali ini aku harap aku lebih tabah mengharungi rutin hidup di sini..tapi aku tak pasti 1 Syawal ne macam mane nasib aku huhuu...terlalu sadissss rasenye pengalaman 1 Syawal tahun lalu...keluar rumah pagi2 buta..semayang raya kat uni..attend kelas..petang keje lagi...malam baru aku dapat beraye bersama keluarga....huwwaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

semua tu dah jadi kenangan..utk semua..aku ucapkan selamat berpuasa tak kire kat mane kalian berada..bersyukurlah kite semua atas limpah rahmatNya.....

3 comments:

iina said...

selamat berpose.. alah rusdi.. aku pun bakal sambut pagi raya dengan menoreh gak.. petang pun keje juga.. samalah kita nampaknya tahun nie... takpelah bukan seng nak dpt kenangan pagi2 raya kena keje camnie kan hehehe moga2 kita kuat semangat dan selesaikan study insyallah

cappuccino said...

tu ler iina..dh jd adat resam kite kt perantauan kan..tuler cabaran dan dugaan bln puasa & hari raya nt..jom ler dtg iftar rmh kami bile2 free..

iina said...

rusdi.. insyallah sampai ler nanti kami tu ;)